Improving the Strategy for Scientific Vocations in Colombia Through Participatory Modeling Based on System Dynamics

Título traducido de la contribución: Mejorando la estrategia de vocaciones científicas en Colombia a través de modelaciones participativas basadas en dinámicas de sistemas

Producción científica: Libro / Capitulo del libro / InformeCapítulos en librorevisión exhaustiva

Resumen

This chapter explores the use of Participatory Modeling Based on System Dynamics (PM-SD) as an approach for improving decision-making in complex systems. Drawing on previous studies that suggest the positive impact of PM-SD on promoting scientific vocations, this chapter applies the approach to the Colombian department of Santander as means of enhancing science vocations among children and adolescents. Literature suggest the potential for participatory approaches to promoteinterest and engagement in STEM fields, and could provide valuable insights and lessons learned for similar projects in elsewhere. The project described in this chapter employs participatory Modeling and System Dynamics as methodology to implement a participatory and sustainable strategy for promoting scientific vocations.
Título traducido de la contribuciónMejorando la estrategia de vocaciones científicas en Colombia a través de modelaciones participativas basadas en dinámicas de sistemas
Idioma originalInglés
Título de la publicación alojadaManaging Complex Tasks with Systems Thinking. Understanding Complex Systems
EditorialSpringer
Capítulo3
Páginas67
Número de páginas106
ISBN (versión digital)978-3-031-40635-5
ISBN (versión impresa)978-3-031-40634-8
EstadoPublicada - 23 nov. 2023

Palabras clave

  • participatory modeling
  • system dinamics
  • system thinking
  • science vocations
  • complex decision making
  • equity
  • sustainable strategy
  • rural development

Líneas de Investigación UNAB

  • Pensamiento sistémico, educación y tecnología

Citar esto