Geovanny Castro Aristizabal, Gregorio Giménez, Domingo Pérez Ximénez-De-Embún

Resultado de la investigación: Artículos / NotasArtículo Científicorevisión exhaustiva

17 Citas (Scopus)

Resumen

The paper analyses and explains the causes of the differences in school performance between public and private schools in Latin America. It uses information from the 8 Latin American countries that participated in PISA 2012. The estimations, two steps with instrumental variables, combined with the technique of the Oaxaca-Blinder’s decomposition, reveal that Uruguay and Brazil had the highest education gap, and Colombia and Mexico the lowest. These differences are explained, mainly, by the observed component of the model. Specifically, the differences in individual characteristics explain the greater proportion of the gaps in performance; followed by family characteristics and resources of the schools. In addition, the decomposition in the no-observed component suggests that students from private schools make better use of the educational resources, both in their homes and in their schools.

Título traducido de la contribuciónEducational inequalities in latin america, PISA 2012: Causes of differences in school performance between public and private schools
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)33-59
Número de páginas27
PublicaciónRevista de Educacion
Volumen2017
N.º376
EstadoPublicada - 1 abr. 2017
Publicado de forma externa

• Academic achievement
  • Educational production function
  • Instrumental variables
  • Latin America
  • Oaxaca-Blinder decomposition
  • PISA
  • Public and private education

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Desigualdades educativas en américa latina, PISA 2012: Causas de las diferencias en desempeño escolar entre los colegios públicos y privados'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto